fredag 20 augusti 2010

Hur kan man känna frid nu?

Livet är dansaren och du är dansen.

Ibland skapar jag lidande för att jag på något sätt känner mig trygg med det. Gårdagen var ett helvete. Att acceptera att jag har flyttat till Norge var något vansinnigt svårt. Jag visste inte hur jag skulle klara av känslostormen som kom. Det värsta var att det var mest negativa känslor, och så får det ju inte vara!! Vissa dagar älskar jag olyckan, ja ibland så gottar jag mig i olyckan. Som om det vore så synd om mig. Jag vet ju om att detta bara är automatiska tankefällor som leder till mera negativitet. Jag klarade av att bryta den onda cirkeln till sist och i och med att jag accepterade känslorna som kom som något normalt desarmerade jag också det negativa och blev plötsligt positiv igen.

Jag har så höga krav på mig själv. Jag kräver perfektion i allt jag gör. Att börja på ett nytt arbete som innebär nya människomöten, nytt språk, nya arbetsuppgifter -är en utmaning. För vem som helst. Men ibland tror jag att det bara är jag som är nervös och osäker. Som om jag skulle vara den enda människan på hela jorden som känner nervositet inför nya saker!

Istället för att se det som en utmaning väljer jag nu att se det som en möjlighet! En möjlighet att lära mig nya saker, att växa som människa, att träna på min kommunikationsförmåga och att få fortsätta hjälpa människor.

Negativiteten går inte att utrotas, men det går alltid att byta fokus, att tänka om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar