onsdag 5 september 2012

Om att föda i Norge

Norge är ett av världens rikaste land men ibland (eller ganska ofta) undrar jag på vart alla pengar går. Vi var på födsels-förberedande kurs på Ullevål sjukhus idag. Kursen kostade 750 kr (ca 100e) och är den första av fyra delkurser (som också kostar 750/styck). Det var en fin och informativ kurs, men jag frågar mig själv hur lyckas lilla Finland att finansiera motsvarande kurser till blivande föräldrar när Norge inte kan?

Sen har vi själva BB vistelsen. På Ullevål kommer man in på sjukhuset när man har sammandragningar med 4-5 minuters mellanrum. När babyn har tittat ut och mamman klarar av att stå på benen ser personalen gärna att man förflyttar sig till Ullevål Hotell, dvs patienthotellet! Där får man bo tillsammans som familj för förmånliga 350kr/natt inklusive frukost max 3 dagar efter födseln!




Är det bara jag, eller har vi det jävligt bra i Finland?

7 kommentarer:

  1. ja du, norge är ett konstigt land på många sätt! :P

    SvaraRadera
  2. Jo, vi har det nog bra här. Förberedelsekurserna är ju helt gratis (och då träffas man ju både före barnet föds och även flera gånger efter!). Sjukhusräkningen landade på kring 270€ vill jag minnas och då stannade vi 4 dagar (tre nätter, två hela dagar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Pengarna förvaltas på annat sätt i Finland och här i Norge upplever jag att det är väldigt mycket business i allt,dvs att sjukhusen konkurrerar med varandra om vem som är lyxigast å bäst..

      Radera
  3. Vi har det bra i Finland, men inte är BB-vistelsen gratis här i landet heller. Fast jag klagar inte, jag tycker vi får så oerhört mycket för skattepengarna här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag upplever det samma.. att vi får mera för skattepengarna i finland! det är ngt som är seriöst fel i norge!

      Radera
  4. Det är inte bara du, vi HAR det jäkligt bra i Finland! :)
    Snart är det dags! All lycka till er!

    SvaraRadera